Tuesday, 21 March 2017

INFO HAMIL : 13 MAKANAN YANG SANGAT BERKHASIAT UNTUK IBU HAMIL

Assalamu'alaikum...hai

Tahniah kerana anda hamil. Ia merupakan perjalan yang luar biasa bagi anda terutamanya jika anda hamil kali pertama. Dalam pada keseronokan itu pasti pelbagai persoalan bermain di minda. 

Adakah penting untuk makan ikan secukupnya, atau adakah ia mengandungi terlalu banyak merkuri? Adakah anda memerlukan daging untuk protein, atau adakah ia terlalu berlemak? Adakah telur okay, atau adakah mereka mempunyai terlalu banyak kolesterol?

 

Mengekalkan diet yang sihat semasa hamil adalah sangat penting. Pada masa ini, tubuh anda memerlukan nutrien tambahan, vitamin dan mineral. Malah, anda memerlukan 350-500 kalori tambahan setiap hari semasa trimester ke-2 dan trimester ke-3.

Diet yang tidak mempunyai nutrien boleh menjejaskan perkembangan bayi. Tabiat makan yang buruk dan berat badan yang berlebihan juga boleh meningkatkan risiko penyakit kencing manis semasa hamil dan komplikasi kehamilan atau kelahiran.

Secara ringkasnya, pilihlah makanan yang sihat dan berkhasiat yang akan membantu memastikan kesihatan anda dan bayi anda. Ia juga akan menjadikan proses menurunkan berat badan selepas anda melahirkan lebih mudah.

13 makanan yang sangat berkhasiat untuk di makan apabila anda sedang hamil.


1) Produk tenusu

Semasa hamil, anda perlu mengambil protein tambahan dan kalsium untuk memenuhi keperluan janin yang semakin meningkat. Produk tenusu mengandungi dua jenis protein berkualiti tinggi iaitu casein dan whey. Produk tenusu adalah sumber pemakanan terbaik bagi kalsium dan mengandungi jumlah fosforus yang tinggi, pelbagai vitamin B, magnesium dan zink.

Yogurt, terutamanya yogurt Yunani amat bermanfaat untuk wanita hamil. Ia mengandungi lebih banyak kalsium daripada mana-mana produk tenusu lain. Sesetengah jenis yogurt juga mengandungi bakteria probiotik yang menyokong kesihatan sistem penghadaman.
Ia juga membantu memenuhi meningkatkan keperluan protein dan kalsium.

Individu yang alah dengan laktosa juga mungkin boleh bertahan dengan yogurt terutamanya yogurt probiotik. Mengambil probiotik semasa hamil boleh mengurangkan risiko komplikasi seperti preeclampsia, kencing manis semasa mengandung, jangkitan faraj dan alahan.

2) Kekacang 

Kumpulan makanan ini termasuk kacang merah, kacang pis, kacang kuda, kacang soya dan kacang tanah. Kekacang adalah sumber serat yang sangat baik berasakan tumbuhan, protein, zat besi, folat (B9) dan kalsium, semua yang diperlukan lebih oleh tubuh semasa hamil. 

Kekacang adalah sumber utama folat, serat dan banyak lain-lain nutrien. Folat adalah nutrien yang sangat penting semasa hamil, dan boleh mengurangkan risiko beberapa kecacatan kelahiran dan penyakit. Folat merupakan salah satu vitamin B (B9) yang sangat penting untuk kesihatan ibu dan janin, terutamanya semasa trimester yang pertama.

Walau bagaimanapun, kebanyakan wanita hamil tidak mengambil folat yang mencukupi. Ini telah dikaitkan dengan peningkatan risiko kecacatan tiub neural dan kelahiran bayi yang kurang berat badan. Pengambilan folat yang tidak mencukupi juga boleh menyebabkan kanak-kanak untuk menjadi lebih terdedah kepada jangkitan dan penyakit di kemudian hari.

Kekacang mengandungi jumlah yang tinggi folat. Satu cawan kacang merah, kacang kuda atau kacang hitam boleh memberi 65-90% daripada RDA. Tambahan pula, kekacang biasanya sangat tinggi dengan serat. Sesetengah jenis juga tinggi dengan zat besi, magnesium dan kalium.

3) Ubi Keledek



Ubi keledek sangat kaya dengan beta-karotena, sebatian tumbuhan yang ditukarkan kepada vitamin A di dalam badan. Vitamin A penting untuk pertumbuhan dan juga untuk pembezaan kebanyakan sel-sel dan tisu. Ia adalah sangat penting untuk perkembangan janin yang sihat. 

Wanita hamil biasanya dinasihatkan untuk meningkatkan pengambilan vitamin A mereka kepada 10-40%. Walau bagaimanapun, mereka juga dinasihatkan untuk mengelakkan pengambilan vitamin A yang banyak dari sumber berasaskan haiwan, ini boleh menyebabkan keracunan apabila dimakan secara berlebihan.

Oleh itu, beta-karotena adalah sumber yang sangat penting dalam vitamin A untuk wanita hamil. Kira-kira 100-150 gram (3.5-5.3 oz) ubi keledek dimasak memenuhi keseluruhan RDI. Tambahan pula, ubi keledek mengandungi serat yang boleh memberikan rasa kenyang dan meningkatkan kesihatan pencernaan.
 

4) Salmon 

Salmon adalah sangat kaya dengan asid lemak Omega-3. Kebanyakan orang, termasuk wanita hamil tidak mendapat Omega-3 yang cukup daripada diet mereka. Asid lemak Omega-3 adalah penting semasa hamil, terutamanya rantai panjang asid lemak omega-3, DHA dan EPA.

Ia terdapat dalam jumlah yang tinggi dalam makanan laut dan membantu membina otak dan mata janin. Namun begitu, wanita hamil biasanya dinasihatkan untuk menghadkan pengambilan makanan laut mereka kepada dua kali seminggu (<340 g seminggu) disebabkan oleh merkuri dan bahan pencemaran lain. Ini menyebabkan sesetengah wanita hamil mengelak makanan laut sama sekali, dan itu menghadkan pengambilan penting asid lemak Omega-3.
Kajian menunjukkan bahawa wanita hamil yang makan 2-3 hidangan ikan seminggu mencapai pengambilan omega-3 yang disyorkan. 

Salmon juga merupakan salah satu sumber semula jadi vitamin D yang kekurangan dalam diet. Ia adalah sangat penting untuk kebanyakan proses dalam badan, termasuk kesihatan tulang dan fungsi imun.

5) Telur



Telur adalah makanan kesihatan yang paling baik kerana ia mengandungi hampir setiap nutrien yang anda perlukan. Sebiji telur besar mengandungi 77 kalori serta protein berkualiti tinggi dan lemak. Ia juga mengandungi banyak vitamin dan mineral. 

Telur adalah sumber Choline di mana ia penting untuk kebanyakan proses dalam badan termasuk kesihatan dan perkembangan otak. Dalam satu kajian pemakanan mendapati bahawa lebih 90% daripada individu kurang mengambil choline daripada jumlah yang disyorkan. Pengambilan choline yang rendah semasa hamil boleh meningkatkan risiko kecacatan tiub neural dan mungkin membawa kepada pengurangan fungsi otak.

Sebiji telur mengandungi lebih kurang 113 mg choline, iaitu kira-kira 25% daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk wanita hamil (450 mg).
 

6) Brokoli dan Sayuran Berdaun Hijau 

Brokoli dan sayur berdaun hijau seperti kangkung dan bayam mengandungi banyak nutrien yang perlu untuk wanita hamil. Ini termasuklah serat, vitamin C, vitamin K, vitamin A, kalsium, besi, folat dan kalium.

Tambahan pula, brokoli dan sayuran berdaun hijau kaya dengan antioksidan. Ia mengandungi sebatian tumbuhan yang memberi manfaat kepada sistem imun dan pencernaan. Oleh kerana kandungan serat yang tinggi, sayur-sayuran ini juga boleh membantu mencegah sembelit. Ini merupakan masalah yang sangat biasa di kalangan wanita hamil.

Pengambilan sayuran berdaun hijau juga telah dikaitkan dengan penurunan risiko
kelahiran bayi yang kurang berat badan. 

7)  Daging Tanpa Lemak 

Daging lembu dan ayam adalah sumber protein yang baik dan berkualiti tinggi. Tambahan pula, daging lembu kaya dengan zat besi, choline dan lain-lain vitamin B - semua yang diperlukan dalam jumlah yang lebih tinggi semasa hamil. 

Zat besi adalah mineral penting yang digunakan oleh sel-sel darah merah sebagai sebahagian daripada hemoglobin. Ia penting untuk menghantar oksigen ke semua sel-sel dalam badan. Wanita hamil memerlukan lebih banyak zat besi, kerana jumlah darah mereka semakin meningkat, terutamanya semasa trimester ketiga.  

Kekurangan zat besi semasa awal dan pertengahan kehamilan boleh menyebabkan anemia risiko berganda iaitu kelahiran pramatang dan kelahiran bayi yang kurang berat badan. Ia mungkin sukar untuk menampung keperluan zat besi dengan diet semata-mata kerana ramai wanita hamil tidak boleh makan daging. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang boleh, makan daging merah secara tetap dapat membantu meningkatkan jumlah penyerapan zat besi.
 

Makan makanan yang kaya dengan vitamin C seperti oren atau lada benggala juga boleh membantu meningkatkan penyerapan zat besi daripada makanan. 

8) Minyak hati ikan



Minyak hati ikan diperbuat daripada minyak hati ikan kebiasaanya ikan kod. Minyak ini sangat kaya dengan asid lemak Omega-3 EPA dan DHA yang penting untuk perkembangan otak dan mata janin.Minyak hati ikan juga sangat tinggi dengan vitamin D. Ia boleh menjadi sangat bermanfaat untuk mereka yang jarang makan makanan laut atau suplemen dengan omega-3 atau vitamin D. Kekurangan pengambilan vitamin D telah dikaitkan dengan peningkatan risiko preeclampsia iaitu komplikasi berbahaya dicirikan oleh tekanan darah tinggi, bengkak tangan dan kaki dan protein dalam air kencing. 

Satu hidangan tunggal (satu sudu besar) minyak hati ikan menyediakan lebih daripada pengambilan harian yang disyorkan omega-3, vitamin D dan vitamin A. Walau bagaimanapun, ia tidak digalakkan untuk mengambil lebih daripada satu hidangan (satu sudu besar) setiap hari, kerana terlalu banyak vitamin A boleh membahayakan janin. 

9) Buah-buahan Berri 

Berries mengandungi air, karbohidrat, vitamin C, serat, vitamin, antioksidan dan sebatian tumbuhan, boleh membantu wanita hamil meningkatkan pengambilan nutrien dan air mereka. Umumnya kandungan vitamin C yang tinggi membantu tubuh menyerap zat besi. Vitamin C juga penting untuk kesihatan kulit dan fungsi imun.

Berries mempunyai nilai indeks glisemik yang rendah, makanan ringan yang baik kerana ia mengandungi air dan serat, memberikan banyak rasa dan khasiat juga kurang kalori.
 

10) Bijirin penuh 

Makan bijirin penuh boleh membantu memenuhi keperluan kalori yang meningkat semasa kehamilan terutamanya ketika trimester kedua dan ketiga. Berbeza dengan bijirin halus, bijirin kaya dengan serat, vitamin dan sebatian tumbuhan. 

Oat dan quinoa juga mengandungi jumlah protein yang banyak, yang penting semasa mengandung. Selain itu, biji-bijian biasanya kaya dengan vitamin B, serat dan magnesium yang mana semua ini diperlukan dalam diet wanita hamil. 

11) Avokado



Avokado adalah buah-buahan yang luar biasa kerana ia mengandungi banyak asid lemak monotaktepu. Ia juga kaya dengan serat, vitamin B (terutama folat), vitamin K, kalium, tembaga(copper), vitamin E dan vitamin C.

Oleh kerana kandungannya yang tinggi lemak sihat, folat dan kalium, avokado adalah pilihan yang sesuai untuk wanita hamil. Lemak sihat membantu membina kulit, otak dan tisu janin, dan folat boleh membantu mencegah kecacatan tiub neural.

Kalium boleh membantu melegakan kekejangan kaki kesan sampingan kehamilan bagi sesetengah wanita. Avokado sebenarnya mengandungi lebih kalium berbanding pisang.
 

12) Buah-buahan kering

Buah-buahan kering biasanya berkalori tinggi, serat dan pelbagai vitamin dan mineral. Satu sekeping buah-buahan kering mengandungi jumlah yang sama nutrien buah-buahan segar, hanya tanpa air dan dalam bentuk yang lebih kecil.

Oleh sebab itu, satu hidangan buah-buahan kering boleh memberikan sebahagian besar daripada pengambilan pelbagai vitamin dan mineral, termasuk folat, besi dan kalium seperti yang disyorkan.

Prun kaya dengan serat, kalium, vitamin K dan sorbitol. Ia adalah julap semulajadi dan boleh sangat membantu dalam melegakan sembelit.
Kurma kaya dengan serat, kalium, besi dan tanaman sebatian. Pengambilan pada trimester ketiga boleh membantu memudahkan pengembangan serviks dan mengurangkan keperluan untuk mendorong bukaan.

Walau bagaimanapun, buah-buahan kering juga mengandungi jumlah gula semula jadi yang tinggi. Elakkan jenis halwa yang mengandungi lebih banyak gula.
Walaupun buah-buahan kering boleh membantu meningkatkan kalori dan pengambilan nutrien, secara umumnya tidak digalakkan untuk mengambil lebih daripada satu hidangan pada satu masa.
 

13) Air



Semasa hamil, jumlah darah meningkat sehingga 1.5 liter. Oleh itu, adalah penting untuk kekal terhidrat dengan betul. Janin biasanya mendapat segala-galanya yang diperlukan, tetapi jika anda tidak menjaga pengambilan air anda, anda mungkin mengalami dehidrasi.

Tanda-tanda dehidrasi yang ringan termasuk sakit kepala, keresahan, keletihan, mood yang tidak baik dan kurang daya ingatan. Tambahan pula, meningkatkan pengambilan air boleh membantu melegakan sembelit dan mengurangkan risiko jangkitan saluran kencing yang biasa terjadi semasa hamil.

Garis panduan umum mengesyorkan minum 2 liter air setiap hari, tetapi jumlah yang anda benar-benar perlu berbeza mengikut individu. Sebagai anggaran, anda perlu minum lebih kurang 2-3 liter air setiap hari. Anda juga memperolehi kandungan air daripada makanan dan minuman yang lain seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan jus. Sebagaimana biasa, anda perlu sentiasa minum air apabila dahaga dan menghilangkan kehausan anda.
 


Vitamin yang diperlukan semasa hamil


Memandangkan diet yang sihat semasa hamil adalah sangat penting kerana tubuh anda memerlukan nutrien tambahan, vitamin dan mineral. Disini dicadangkan pengambilan vitamin atau suplemen tambahan untuk memenuhi keperluan nutrien anda semasa hamil.


1) ESP Soy Protein Isolate Powder

- membantu pertumbuhan plasenta, uterus dan penghasilan susu
- membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.


2) Vitalea

- multivitamin dan zat besi yang penting untuk pembinaan darah dan pembesaran janin.
- membantu menstabilkan bacaan HB darah ibu yang hamil.


3) B Complex

- lengkap dengan 8 kumpulan vitamin B termasuk rumusan penting iaitu asid folik. Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin.
- mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya 'spina bifida'.


4) Sustained Release Vita C Plus

- meningkatkan sistem imun bayi mengandung.


5) Ostematrix

- mengandungi kalsium-magnesium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi.


6) Omega Guard

- minyak ikan tulen yang membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan. Mengandungi DHA dan EPA yang sangat penting untuk otak dan mata bayi.



Apa kata mereka tentang set hamil Shaklee


Testimonial 1




 

Testimonial 2




Testimonial 3




Dapatkan set hamil anda dengan klik gambar di sini

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=9cbea5b353f2dec1fed2002724850f17



 klik sini untuk mendaftar

http://mynotavita.blogspot.my/p/daftar-ahli.html


Saya ingin membantu anda.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya

SMS /WhatsApp : 017-249 4745

Facebook : Syahida Noor

FB FanPage : Nota Vitamin

IG : iedanoor_mynotavita



Happy Sharing Happy Reading